Numer naboru
FELD.01.01.-IP.02-001/25

Działanie FELD.01.01 Publiczna infrastruktura badawcza

Data publikacji
20.05.2025

Szczegóły naboru

Dla kogo

  • jednostki naukowe,
  • uczelnie,
  • organizacje badawcze,
  • konsorcja naukowo-przemysłowe z rolą wiodącą jednostki naukowej albo uczelni.
  • Jednostki naukowe
  • Uczelnie wyższe
  • Organizacje badawcze
  • Konsorcja naukowo-przemysłowe

Na co

Przedmiotem naboru są inwestycje w zakresie wsparcia publicznej infrastruktury badawczej lub aparatury badawczej niezbędnej do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. Mogą one obejmować budowę, przebudowę i modernizację publicznej infrastruktury badawczej, uzupełniającej posiadane zasoby, oraz inwestycje w specjalistyczną aparaturę.

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Należy złożyć:

  • wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami.

Jak przygotować wniosek

Informacje dotyczące przygotowania wniosku o dofinansowanie znajdują się w Załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów „Instrukcji dotyczącej przygotowania i wypełnienia wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami w aplikacji WOD2021".

Jak składać wniosek?

Formularz wniosku o dofinansowanie projektu wraz załącznikami, należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CST2021 (Aplikacji WOD2021), dostępnego pod adresem https://wod.cst2021.gov.pl. 

Załączniki do wniosku stanowią integralną część wniosku o dofinansowanie.

Przydatne wskazówki

Informacja o definicji wskaźnika  WLWK-PLRR032 Przychód z komercjalizacji wyników B+R w organizacjach badawczych

Informujemy, że uchwałą nr 1151/25 z dnia 19 sierpnia 2025 r. Zarząd Województwa Łódzkiego przyjął zaktualizowaną Listę definicji wskaźników zawartych w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 dla Priorytetu 1 Fundusze europejskie dla innowacyjnego Łódzkiego.

Aktualizacja dotyczy nowej definicji wskaźnika WLWK-PLRR032 „Przychód z komercjalizacji wyników B+R w organizacjach badawczych”:
„Przychód powstały w organizacji badawczej z działalności komercyjnej w ramach wspartego projektu, w szczególności w wyniku świadczenia usług na rzecz innych podmiotów w postaci badań i innych zleceń realizowanych w oparciu o wspartą infrastrukturę badawczą lub użytkowania przez inne podmioty infrastruktury badawczej do celów działalności B+R. 
Przychody ustala się w oparciu o dokumentację księgową instytucji.
Z uwagi na fakt, iż przychody z komercjalizacji wyników B+R dotyczą tylko wspartej w ramach projektu infrastruktury, wartość bazowa dla wskaźnika wynosi „0”. 
Przychody z komercjalizacji wyników B+R - prognozowana wartość przychodu z działalności komercyjnej prowadzonej na wspartej infrastrukturze badawczej, osiągnięta po zakończeniu realizacji projektu (pełny zamknięty rok obrachunkowy następujący bezpośrednio po zakończeniu realizacji projektu lub inny pełny zamknięty rok obrachunkowy w okresie trwałości projektu).
W przypadku jednostek rozbudowanych pod względem organizacyjnym rekomenduje się obliczenie wartości wskaźnika w oparciu o przychody uzyskane w ramach wyodrębnionych komórek organizacyjnych tej jednostki (nie w oparciu o przychody jednostki ogółem), pod warunkiem przekazania dokumentacji z wyodrębnionej ewidencji budżetowej dla danej komórki.
Zakończenie projektu rozumiane jest jako zakończenie rzeczowe”.
 

Dokumenty
Pobierz

Ogłoszenie o konkursie - aktualizacja


pdf 183.14 KB 2
Ważny od
Pobierz

Ogłoszenie o naborze


pdf 182.97 KB 2 strony
Ważny od do
Pobierz

Regulamin wyboru projektów - wersja 2 - aktualna


pdf 579.46 KB 62
Ważny od Pobierz opis zmian (156.17 KB)

Poprzednie wersje dokumentu

Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 542.61 KB 61 stron
Ważny od do
Pobierz

zal_1_do_regulaminu_wzor_wniosku_o_dofinansowanie.pdf


pdf 198.09 KB 57 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 2b do wniosku – Wariant II – Analiza ekonomiczno-finansowa


pdf 47.35 KB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 5 do wniosku – Formularz specyfikacja kosztów


file 1.5 MB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 7 do wniosku – Oświadczenia wnioskodawcy


file 820.36 KB 7 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 9 – Formularz Analiza OS DNSH


file 1.51 MB 19 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 17 do wniosku Formularz osoby do zarządzania CST2021


file 1.5 MB 1 strona
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 3 do Regulaminu – Umowa o dofinansowanie projektu


pdf 973.74 KB 71 strony
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 4 do Regulaminu –– Kryteria wyboru projektów


pdf 421.36 KB 21 stron
Ważny od
Pobierz

Załącznik nr 11 do Regulaminu – Wzór protestu


pdf 147.9 KB 2 strony
Ważny od

Pytania i odpowiedzi

Zgodnie z kryterium punktowym „Współpraca w obszarze B+R” punktowane jest, czy wnioskodawca udokumentował podejmowaną przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie współpracę w obszarze B+R lub przewiduje współpracę w obszarze B+R w związku z realizacją projektu.

W celu udokumentowania istniejącej współpracy należy załączyć do wniosku umowy, które będą potwierdzały istnienie takiej współpracy i czas jej trwania np. umowa, zlecenie badań, wyniki badań. Nie mogą to być listy intencyjne. Natomiast w przypadku współpracy planowanej w ramach projektu możecie Państwo oprócz deklaracji, w której wskażecie podmiot współpracujący, załączyć również np. porozumienie z potencjalnymi konsorcjantami, listy intencyjne.

Na potrzeby realizacji wskaźnika, w przypadku umów poufnych, powinniście Państwo zawierając taką umowę postanowić, że tylko część informacji będzie podlegała ochronie przed ujawnieniem. Możecie wskazać zakres informacji i podmioty, które będą miały prawo wglądu do zawartej umowy i na konkretnych zasadach.

Tak. W ramach wskazanego wskaźnika, chodzi o wszystkie projekty B+R realizowane przy wykorzystaniu wspartej infrastruktury badawczej, przez wnioskodawcę, jak i także przez inne podmioty niezależnie od ich wielkości i formy organizacyjnej.

Jeżeli projekt będzie realizowany samodzielnie, bez udziału konsorcjantów wówczas jego wartość docelowa będzie równa 1 tj. wnioskodawcy.

Zgodnie z jego definicją, wskaźnik odnosi się do liczby obiektów podlegających wsparciu w ramach realizowanego projektu, które zaopatrzono w specjalne podjazdy, windy, urządzenia głośnomówiące, bądź inne udogodnienia (dot. usunięcia barier w dostępie, w szczególności barier architektonicznych) ułatwiające dostęp do tych obiektów i poruszanie się po nich osobom z niepełnosprawnościami, w szczególności ruchowymi czy sensorycznymi. Z Pani pytania wynika, że w ramach projektu nie przewidujecie Państwo dostosowania budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Tak, w załączniku nr 7 Oświadczenia wnioskodawcy, w pkt 25 musicie Państwo zaznaczyć właściwą odpowiedź. Jeżeli projekt dotyczy wyłącznie zakupu aparatury badawczej, a nie dofinansowania infrastruktury, wówczas powinniście zaznaczyć „nie dotyczy”.

W przypadku remontu wewnątrz budynku, gdy nie jest to główny zakres projektu, również zaznaczacie Państwo w pkt 25 Oświadczeń opcję „nie dotyczy”.

Wszystkie dokumenty załączane do wniosku o dofinansowanie sporządzone w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski. Nie jest wymagane, aby było to dokonane przez tłumacza przysięgłego. Możecie Państwo dokonać tłumaczenia samodzielnie.

W przypadku kryterium nr  1 „Przygotowanie projektu” 6 punktów otrzyma projekt, tylko wówczas, gdy do wniosku o dofinansowanie zostaną dołączone wszystkie dokumenty niezbędne do rozpoczęcia wszystkich inwestycji objętych projektem, co oznacza, że w momencie składania wniosku o dofinansowanie do rozpoczęcia realizacji wszystkich inwestycji objętych projektem nie jest konieczne pozyskanie innych dokumentów (w tym dokumentów umożliwiających przeprowadzenie zamówień na realizację inwestycji) niż umowa o dofinansowanie projektu. W przypadku, gdy do wniosku o dofinansowanie będzie załączona tylko część dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia inwestycji, projekt otrzyma 2 punkty.

W przypadku projektów infrastrukturalnych, także tych realizowanych w formule zaprojektuj i wybuduj, posiadanie wyłącznie PFU, bez posiadania pozwolenia na budowę i innych prawomocnych decyzji i zezwoleń będzie skutkowało przyznaniem projektowi tylko 2 punktów. Wszystkie posiadane dokumenty i pozwolenia należy załączyć jako załącznik do wniosku o dofiansowanie.

Natomiast w odniesieniu do kryterium nr 4 „Zielone zamówienia” jego ocena będzie przeprowadzona na podstawie deklaracji wnioskodawcy, że do w procesie wyboru dostawców będą włączone kryteria lub wymagania ekologiczne, które ograniczą negatywny wpływ towarów, usług i robót budowlanych na środowisko oraz uwzględnią cały cykl życia produktów, a poprzez to wpływ na rozwój i upowszechnienie technologii środowiskowych. Nie jest wymagane od wnioskodawców załączanie do wniosku zapytań ofertowych, SIWZ ani tym podobnych dokumentów. Weryfikacja zastosowania w wyborze dostawców kryteriów ekologicznych będzie weryfikowana na etapie kontrolowania projektu.

Do wniosku załączacie Państwo wypełnione oba formularze analizy. 

Załącznik 2a dotyczy analizy ekonomicznej projektu (wariant I), a załącznik 2b oceny ekonomiczno-finansowej wnioskodawcy (wariant II).

Do wyceny powinniście Państwo zastosować cenę wynikającą z najniższej oferty. Jeżeli chcielibyście Państwo zastosować inną cenę np. średnią, powinniście to Państwo uzasadnić w sposób, który zaakceptują eksperci oceniający wniosek.

Wszystkie wprowadzone zmiany i modyfikacje w projekcie w stosunku do wniosku o wydanie opinii nie mogą wpływać na cele projektu i realizację planu prac badawczych. Możliwa jest zatem aktualizacja we wniosku o dofinansowanie cen aparatury, która będzie wynikała z załączonych ofert, jeżeli zostaną spłonione powyższe warunki.

Wszystkie wprowadzone zmiany i modyfikacje w projekcie w stosunku do wniosku o wydanie opinii (fiszki) nie mogą wpływać na cele projektu i realizację planu prac badawczych.  Wskazane przez Panią zmiany związane z budową budynku laboratorium dotyczące liczby kondygnacji oraz powierzchni zabudowy nie powinny co do zasady naruszać tych dwóch warunków. Niemniej jednak będziecie Państwo zobowiązani do złożenia stosownego oświadczenia (załącznik nr 7 do wniosku o dofinansowanie).

W naborze FELD.01.01-IP.02-001/25 dofinansowanie otrzymają projekty polegające na budowie, przebudowie, modernizacji publicznej infrastruktury badawczej (uzupełniającej posiadane zasoby) oraz inwestycje w specjalistyczną aparaturę. Dofinansowaniu podlegają koszty, które zostały wskazane w Zasadach kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027. W ramach Działania FELD.01.01 Publiczna infrastruktura badawcza kwalifikowany jest m.in. zakup materiałów i usług, w szczególności materiałów i robót budowlanych, związanych z budową, przebudową, modernizacją publicznej infrastruktury badawczej.

Zgodnie z pkt 7a art. 3 ustawy Prawo budowlane przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Tym samy wskazany przez Panią koszt przeniesienia obiektu magazynowego znajdującego się na terenie, który jest przeznaczony pod budowę nowego budynku laboratoryjnego nie może zostać uznany za kwalifikowany, gdyż nie jest to koszt związany z przebudową, ani modernizacją. 

Kosztem niekwalifikowanym jest również koszty remontu.

Zgodnie z pkt 8 ust. 3 ww. ustawy przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Jeżeli wykażecie Państwo współpracę w obszarze B+r trwającą co najmniej 2 lata, to projekt otrzyma 5 punktów. Liczba podmiotów z którymi Państwo współpracowali w tym okresie nie ma dla otrzymania punktów znaczenia.

Nie istnieje wzór dokumentu potwierdzającego nawiązanie współpracy. Za każdym razem jest to Państwa dokument. Ważne jest jedynie, aby w jego treści wskazane były strony umowy, przedmiot współpracy oraz czas jej zawarcia i obowiązywania. Do ważności umowy będą również wymagane podpisy pod nią.

Beneficjent jest zobowiązany do osiągnięcia wartości docelowych wszystkich adekwatnych do zakresu realizowanego projektu wskaźników produktu i rezultatu zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie. Wskaźniki produktu powinny zostać osiągnięte w chwili zakończenia realizacji projektu, natomiast rezultatu co do zasady do 12 miesięcy od jego zakończenia. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie w przypadku nieosiągnięcia wartości wskaźnika/ów ww. wskazanych terminach nastąpi pomniejszenie wysokość dofinansowania albo powstanie obowiązek zwrotu dofinansowania proporcjonalnie do niezrealizowanego procenta wskaźnika/ów. Dokładne informacje na temat realizacji wskaźników znajdzie Pani w par. 7 Wskaźniki i sprawozdawczość Umowy o dofinansowanie, który jest załącznikiem nr 3 do Regulaminu wyboru projektów.

Koszty pośrednie rozliczane są stawką ryczałtową stanowiącą odpowiedni procent faktycznie poniesionych całkowitych bezpośrednich wydatków kwalifikowanych projektu. Ponieważ wkład własny w postaci nieruchomości jest kosztem kwalifikowanym bezpośrednim stanowi on wraz z innymi kosztami kwalifikowalnymi projektu podstawę obliczania kwalifikowalnych kosztów pośrednich w formie ryczałtu.

Wkład własny może być wnoszony w formie niepieniężnej, do wysokości 15% wydatków kwalifikowalnych projektu, z zastrzeżeniem obowiązku wniesienia wkładu finansowego przez jednostkę naukową lub szkołę wyższą w części gospodarczej projektu w wysokości nie mniejszej niż 2,5% wydatków kwalifikowalnych projektu. Tym samym wkład niepieniężny nie może w całości pokryć wkładu własnego wnioskodawcy.

W działaniu FELD.01.01 Publiczna infrastruktura badawcza wnioskodawcy mogą wnosić do projektu jako swój wkład własny wkład niepieniężny w formie nieruchomość zabudowanej lub niezabudowanej. Wkład ten jest kwalifikowany do wysokości 10% wydatków kwalifikowalnych projektu (15% w przypadku terenów opuszczonych oraz poprzemysłowych, na których znajdują się budynki).

Zgodnie z definicją wkład własny to wkład beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu rozumianą jako % dofinansowania wydatków kwalifikowalnych). 

W działaniu 01.01 wnioskodawcy otrzymują dofinansowanie do 50% kosztów kwalifikowalnych na część gospodarczą projektu i do 100% na część niegospodarczą. Obowiązek wniesienia wkładu własnego dotyczy zatem tylko części gospodarczej projektu.

Wkład niepieniężny w formie nieruchomości wnioskodawca ujmuje w budżecie tak, jak inne koszty projektu jako koszt kwalifikowany (przy zachowanym limicie 10% lub 15% dla terenów poprzemysłowych wydatków kwalifikowanych w projekcie). Ponieważ zgodnie z przytoczoną powyżej definicją jest to część, która nie zostaje wnioskodawcy przekazana w formie dotacji, jego poziom dofinansowania wynosi 0%, zamiast 50% jak dla innych kosztów kwalifikowanych w części gospodarczej. 

Ze względu na fakt, iż wkład niepieniężny ma dofinansowanie 0%, inne koszty kwalifikowane w części gospodarczej mogą być dofinansowane wyżej niż 50% (przy zachowaniu limitów programowych oraz wynikających z rozporządzeń dotyczących pomocy publicznej), ale łączny poziom dofinansowania w części gospodarczej nie może przekroczyć 50% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

W formularzu wniosku w sekcji D „Zadania” i E „Budżet projektu” wkład niepieniężny w projekcie ujmowany jest jako oddzielne zadanie. Dla tego zadania jako limit należy wskazać „Wkład niepieniężny”. 

Wydatek jest kwalifikowany, ale stawka dofinansowania dla wkładu niepieniężnego stanowi 0%.

W sekcji G „Źródła finansowania” wkład niepieniężny jest podawany w wierszu „Razem wkład własny” jako suma wkładu pieniężnego i niepieniężnego.

Wkład niepieniężny jako koszt bezpośredni wykazuje się w sekcji Budżet projektu. W polu Limit należy wówczas wybrać Wkład niepieniężny.

Jako źródło finansowania wkład niepieniężny ujmuje się w wierszu Razem wkład własny, którego wartość stanowi sumę wkładu pieniężnego i niepieniężnego.

Wkład niepieniężny w postaci nieruchomości będzie kosztem kwalifikowanym tylko dla części gospodarczej projektu. W części niegospodarczej ten koszt się nie pojawi.

Wkład niepieniężny w postacie nieruchomości zabudowanej lub niezabudowanej (grunt) może zostać wniesiony przez wnioskodawcę do projektu maksymalnie do wysokości 15% wydatków kwalifikowalnych projektu. Wniesiona nieruchomość musi być własnością wnioskodawcy i być niezbędna do realizacji projektu. Wartość wkładu niepieniężnego powinna być zgodna z wartością rynkową i możliwa do zweryfikowania, dlatego do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające jej wartość, przeznaczenie na cele projektu oraz okres wykorzystania. Warunkiem jest również, to że nieruchomość nie może być uprzednio finansowana ze środków UE. Do kwalifikowalności nie ma znaczenia forma jej nabycia (kupno, darowizna).

W nawiązaniu do par. 12 ust. 16 Regulaminu wyboru projektów, jeżeli do projektu jest wnoszony wkład niepieniężny w formie gruntów lub budynków:

a) które uprzednio były wykorzystywane przez uczelnię lub jednostkę naukową do działalności niegospodarczej, dopuszczalne jest przedstawienie tego majątku jako wkład własny bez ograniczeń, o ile jednostka naukowa nabyła go przed dniem 12 grudnia 2000 r. W przypadku budynków ich wartość musi ulec amortyzacji przed dniem 12 grudnia 2000 r.

b) których nabycie nastąpiło po 12 grudnia 2000 r., konieczne jest dokonanie „rozliczenia” (rekompensaty) pomiędzy częścią gospodarczą, a niegospodarczą jednostki naukowej. Rekompensata może zostać pomniejszona o kwoty, które jednostka naukowa musiała wygospodarować ze środków własnych, aby nabyć dany grunt lub budynek.

Tym samym nieruchomość A może być wniesiona jako wkład niepieniężny do projektu, jeżeli spełnia warunek a). Nieruchomość B, jeżeli spełnia warunek b) oraz pod warunkiem, że jej przeznaczenie w ramach projektu będzie zgodne z celem publicznym.

Zadanie powinno obejmować wszystkie koszty, które są niezbędne do jego realizacji. Jeżeli do realizacji danego zadania będzie wymagany zakup 6 urządzeń, to powinny one być wykazane w ramach jednego zadania. Jeżeli natomiast każde z planowanych do zakupu urządzeń będzie służyło realizacji oddzielnego zadania, to zadań powinno być tyle ile będzie urządzeń.

Przykładowo, w przypadku, gdy w ramach projektu planujecie Państwo utworzenie jednego nowego laboratorium albo doposażenie istniejącego poprzez zakup 6 urządzeń, to ich zakup powinien być wykazany w ramach jednego zadania pn. Utworzenie/doposażenie laboratorium badawczego.

Zgodnie z Zasadami kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 dla Działanie FELD.01.01 Publiczna infrastruktura badawcza kwalifikowany jest m.in. zakup materiałów i usług, w szczególności materiałów i robót budowlanych, związanych z budową, przebudową, modernizacją publicznej infrastruktury badawczej. Tym samym możecie Państwo kwalifikować koszt wynajęcia kierownika budowy jako zakup usługi. Natomiast we wniosku o dofinansowanie kwalifikujecie Państwo ten koszt jako roboty budowlane.

Finanse

Finansowanie ogółem
max. 85%
47 294 391,00 zł

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

październik 2025 r.

Z nimi skonsultujesz wniosek

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

  1. Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi,   
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź   
    tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60  
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
  2. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie,   
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów   
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586  
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
  3. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu,   
    ul. Sarańska 10, 98-200 Sieradz  
    tel. 728 660 034, 728 660 024   
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl
  4. Centrum Obsługi Przedsiębiorcy,
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź
    tel. 42 230 15 50
    e-mail: cop@cop.lodzkie.pl

Dane kontaktowe Punktów Informacyjnych oraz formy i sposoby udzielania informacji podane są również w zakładce Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie łódzkim.