Numer naboru
FELD.08.10-IZ.00-001/25

Działanie FELD.08.10 Edukacja włączająca

Data publikacji
30.07.2025

Szczegóły naboru

Dla kogo

  • Administracja publiczna,
  • Instytucje nauki i edukacji,
  • Partnerzy społeczni,
  • Przedsiębiorstwa,
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe,
  • Służby publiczne
  • Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa
  • Samorządy, organizacje i inne podmioty
  • Administracja publiczna
  • Jednostki Samorządu Terytorialnego
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Szkoły i inne placówki oświatowe

Na co

Nabór dotyczy realizacji typu projektu: działania w zakresie edukacji włączającej w kształceniu zawodowym.

Rodzaje przedsięwzięć, możliwych do realizacji w ramach typu projektu: 

  1. Przygotowanie infrastruktury pod kątem dostępności dla dzieci, uczniów, nauczycieli, rodziców z niepełnosprawnościami.
  2. Wyposażenie, doposażenie pomieszczeń niezbędne dla dzieci, uczniów i nauczycieli z niepełnosprawnością.
  3. Wsparcie dzieci, uczniów z niepełnosprawnościami w zakresie zaspokajania indywidualnych potrzeb w kontekście nauki, opieki i wychowania.
  4. Wsparcie usprawniające organizację pracy placówki w zakresie wsparcia osób z indywidualnymi potrzebami.
  5. Wsparcie kadry szkół i placówek systemu oświaty z zakresu zapobiegania przemocy motywowanej uprzedzeniami, w tym zapobieganie dyskryminacji i przemocy ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność oraz orientację seksualną i tożsamość płciową, poprzez podnoszenie kompetencji, wsparcie eksperckie, wymianę dobrych praktyk, wspieranie tworzenia systemowych rozwiązań wspierających zapobieganie przemocy.

Wszelkie zakupy sprzętu lub działania dotyczące infrastruktury będą możliwe tylko jeżeli są niezbędne do realizacji celu projektu.

Wsparciem nie mogą zostać objęte placówki specjalne.

Jak się ubiegać

Jak składać wniosek?

Wniosek o dofinansowanie należy złożyć za pośrednictwem aplikacji SOWA.

Przydatne linki

Karta Praw Podstawowych UE z dnia 7 czerwca 2016 r. 

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. 

Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027

Załącznik nr 1 Standard minimum realizacji zasady równości kobiet i mężczyzn w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ 

Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 

Wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące zapewnienia poszanowania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej przy wdrażaniu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych

Pytania i odpowiedzi

Zgodnie ze Szczegółowym Regulaminem:

W ramach naboru wsparciem mogą być objęte poniższe grupy docelowe:

  1. uczniowie lub słuchacze szkół lub placówek kształcenia zawodowego,
  2. nauczyciele, kadra zarządzająca, wspierająca i organizująca proces nauczania szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenia zawodowe,
  3. szkoły lub placówki kształcenia zawodowego (z wyłączeniem specjalnych),
  4. rodzice lub opiekunowie.

Zgodnie z kryterium merytorycznym dostępu nr 12 „Grupa docelowa” wnioskodawca zapewnia, że działania będą skierowane do grup docelowych z obszaru województwa łódzkiego. W przypadku osób fizycznych uczą się lub pracują, lub zamieszkują na obszarze województwa łódzkiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów posiadają jednostkę organizacyjną 
na obszarze województwa łódzkiego.

Wydatki w ramach cross-financingu, nie mogą łącznie przekroczyć 40% wartości projektu.

Cross-financing w projektach EFS+ dotyczy wyłącznie:

a) zakupu gruntu i nieruchomości, o ile zostały spełnione wymogi wytycznych kwalifikowalności dotyczące zakupu nieruchomości;

b) zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń 
do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach). Koszt nabycia innych niż własność praw do nieruchomości (np. dzierżawa, najem) może być kwalifikowalny w ramach EFS+ poza cross- financingiem;

c) zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, z wyjątkiem sytuacji, gdy:

• zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu

lub

• beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach;

uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu lub

• zakupy te są konieczne do osiągnięcia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).

W przypadku spełnienia któregokolwiek z powyższych wymogów, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny poza cross-financingiem.

Nie.

Tak, w przedstawionej sytuacji możliwy jest zakup wyposażenia gabinetu.

Tak, przykładem może być wsparcie w przyswajaniu języka polskiego dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym.

Tak, zajęcia dotyczące przeciwdziałaniu dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność lub szczególne potrzeby edukacyjne i rozwojowe mogą być skierowane do wszystkich uczniów szkoły.

Nie. Nie ma takiego obowiązku. 

Należy pamiętać, że zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym „Kompleksowość wsparcia” w projekcie należy zaplanować kompleksowe działania obejmujące łącznie:

1) wsparcie nauczycieli w zakresie metodyki pracy z uczniami 
z niepełnosprawnościami, szczególnymi potrzebami edukacyjnymi 
i rozwojowymi lub podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy i identyfikacji potencjalnych problemów rozwojowych;

2) wsparcie uczniów z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi (z wyłączeniem uczniów zdolnych) w zakresie indywidualnych potrzeb edukacyjnych 
i rozwojowych;

3) zajęcia dla uczniów dotyczące przeciwdziałaniu dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność lub szczególne potrzeby edukacyjne 
i rozwojowe,

4) pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów.

Koszt budowy windy będzie stanowił wydatek w ramach cross-financingu. Zakup pomocy dydaktycznych nie stanowi wydatku w ramach limitu na cross-financing. Zgodnie z treścią specyficznego kryterium merytorycznego nr 4 „Maksymalna wartość wydatków” wydatki w projekcie w ramach cross-financingu nie przekraczają 40% wartości projektu a łączna wartość wydatków w ramach cross-financingu i wydatków na zakup środków trwałych, mebli, wyposażenia i pomocy dydaktycznych nie stanowiących cross-financingu nie przekracza 50% wartości projektu.

Za przygotowanie diagnozy odpowiada Wnioskodawca. W szczegółowym regulaminie wyboru wskazano zalecenia dotyczące diagnozy wraz z wykazem podstawowych informacji jakie powinny znaleźć się w tym dokumencie. Ponadto zgodnie z obowiązującym specyficznym kryterium merytorycznym nr 1 „Zgodność z diagnozą” w treści wniosku należy potwierdzić, że:

  • realizacja projektu została poprzedzona diagnozą sporządzoną na podstawie indywidualnego zapotrzebowania OWP i osób obejmowanych wsparciem oraz
  • dobór grupy docelowej i przewidywanych form wsparcia został określony na podstawie tej diagnozy.

Zgodnie z brzmieniem specyficznego kryterium merytorycznego nr 3 „Profil wnioskodawcy” wnioskodawca jest organem prowadzącym szkołę lub placówkę systemu oświaty do której kierowane jest wsparcie w ramach projektu? 

Jeżeli wnioskodawca jest organem prowadzącym szkołę lub placówkę systemu oświaty do której kierowane jest wsparcie w ramach projektu to może wnioskować o dofinansowanie.

Finanse

Dofinansowanie do
9 611 764,69 PLN
Maks. kwota
95%

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

styczeń 2026 r.

Z nimi skonsultujesz wniosek

  1. Główny Punkt Informacyjny w Łodzi 
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź 
    tel. 42 663 31 07 
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
  2. Lokalny Punkt Informacyjny w Bełchatowie 
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów 
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
  3. Lokalny Punkt Informacyjny w Sieradzu
    ul. Sarańska 10, 98-200 Sieradz; 
    tel.: 728 660 034, 728 660 024 
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl