Zdjęcie przedstawia flagę Unii Europejskiej znajdującą sie w lewym górnym rogu, po jej prawej stronie znajduje się kontur megafonu ulicznego

Pytania i odpowiedzi do naboru dotyczącego edukacji włączającej

Data publikacji

08.09.2025

Publikujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące naboru nr FELD.08.10-IZ.00-001/25 dotyczącego edukacji włączającej.

 

Pytanie 1

Proszę o określenie grupy docelowej.

Odpowiedź 1

Zgodnie ze Szczegółowym Regulaminem:

W ramach naboru wsparciem mogą być objęte poniższe grupy docelowe:

  1. uczniowie lub słuchacze szkół lub placówek kształcenia zawodowego,
  2. nauczyciele, kadra zarządzająca, wspierająca i organizująca proces nauczania szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenia zawodowe,
  3. szkoły lub placówki kształcenia zawodowego (z wyłączeniem specjalnych),
  4. rodzice lub opiekunowie.

Zgodnie z kryterium merytorycznym dostępu nr 12 „Grupa docelowa” wnioskodawca zapewnia, że działania będą skierowane do grup docelowych z obszaru województwa łódzkiego. W przypadku osób fizycznych uczą się lub pracują, lub zamieszkują na obszarze województwa łódzkiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów posiadają jednostkę organizacyjną 
na obszarze województwa łódzkiego.

Pytanie 2

Jakie wydatki w ramach cross financingu są możliwe do sfinansowania?

Odpowiedź 2

Wydatki w ramach cross-financingu, nie mogą łącznie przekroczyć 40% wartości projektu.

Cross-financing w projektach EFS+ dotyczy wyłącznie:

a) zakupu gruntu i nieruchomości, o ile zostały spełnione wymogi wytycznych kwalifikowalności dotyczące zakupu nieruchomości;

b) zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń 
do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach). Koszt nabycia innych niż własność praw do nieruchomości (np. dzierżawa, najem) może być kwalifikowalny w ramach EFS+ poza cross- financingiem;

c) zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, z wyjątkiem sytuacji, gdy:

• zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu

lub

• beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach;

uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu lub

• zakupy te są konieczne do osiągnięcia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).

W przypadku spełnienia któregokolwiek z powyższych wymogów, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny poza cross-financingiem.

Pytanie 3

Czy obowiązuje minimalna liczba osób z niepełnosprawnością ruchową w placówce, która uzasadnia montaż windy?

Odpowiedź 3

Nie. 

Pytanie 4

Czy w przypadku utworzenia w szkole nowego gabinetu psychologiczno-pedagogicznego „od zera”, z którego będą korzystać głównie uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dopuszczalny jest zakup niezbędnego wyposażenia pedagoga, np. biurka i komputera?

Odpowiedź 4

Tak, w przedstawionej sytuacji możliwy jest zakup wyposażenia gabinetu. 

Pytanie 5

Czy można zrealizować działania dla uczniów z doświadczeniem migracji?

Odpowiedź 5

Tak, przykładem może być wsparcie w przyswajaniu języka polskiego dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym. 

Pytanie 6

Czy w przypadku realizacji działań z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji dla wszystkich uczniów (nie tylko dla uczniów ze specjalnymi potrzebami), grupą docelową mogą być wszyscy uczniowie szkoły?

Odpowiedź 6

Tak, zajęcia dotyczące przeciwdziałaniu dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność lub szczególne potrzeby edukacyjne i rozwojowe mogą być skierowane do wszystkich uczniów szkoły. 

Pytanie 7 

Czy projektem trzeba objąć wszystkich nauczycieli i dyrekcję placówki?

Odpowiedź 7

Nie. Nie ma takiego obowiązku. 

Należy pamiętać, że zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym „Kompleksowość wsparcia” w projekcie należy zaplanować kompleksowe działania obejmujące łącznie:

1) wsparcie nauczycieli w zakresie metodyki pracy z uczniami 
z niepełnosprawnościami, szczególnymi potrzebami edukacyjnymi 
i rozwojowymi lub podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy i identyfikacji potencjalnych problemów rozwojowych;

2) wsparcie uczniów z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi (z wyłączeniem uczniów zdolnych) w zakresie indywidualnych potrzeb edukacyjnych 
i rozwojowych;

3) zajęcia dla uczniów dotyczące przeciwdziałaniu dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność lub szczególne potrzeby edukacyjne 
i rozwojowe,

4) pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów.