
Pytania i odpowiedzi do naboru dotyczącego edukacji włączającej
Data publikacji
08.09.2025
Publikujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące naboru nr FELD.08.10-IZ.00-001/25 dotyczącego edukacji włączającej.
Pytanie 1
Proszę o określenie grupy docelowej.
Odpowiedź 1
Zgodnie ze Szczegółowym Regulaminem:
W ramach naboru wsparciem mogą być objęte poniższe grupy docelowe:
- uczniowie lub słuchacze szkół lub placówek kształcenia zawodowego,
- nauczyciele, kadra zarządzająca, wspierająca i organizująca proces nauczania szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenia zawodowe,
- szkoły lub placówki kształcenia zawodowego (z wyłączeniem specjalnych),
- rodzice lub opiekunowie.
Zgodnie z kryterium merytorycznym dostępu nr 12 „Grupa docelowa” wnioskodawca zapewnia, że działania będą skierowane do grup docelowych z obszaru województwa łódzkiego. W przypadku osób fizycznych uczą się lub pracują, lub zamieszkują na obszarze województwa łódzkiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów posiadają jednostkę organizacyjną
na obszarze województwa łódzkiego.
Pytanie 2
Jakie wydatki w ramach cross financingu są możliwe do sfinansowania?
Odpowiedź 2
Wydatki w ramach cross-financingu, nie mogą łącznie przekroczyć 40% wartości projektu.
Cross-financing w projektach EFS+ dotyczy wyłącznie:
a) zakupu gruntu i nieruchomości, o ile zostały spełnione wymogi wytycznych kwalifikowalności dotyczące zakupu nieruchomości;
b) zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń
do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach). Koszt nabycia innych niż własność praw do nieruchomości (np. dzierżawa, najem) może być kwalifikowalny w ramach EFS+ poza cross- financingiem;
c) zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, z wyjątkiem sytuacji, gdy:
• zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu
lub
• beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach;
uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu lub
• zakupy te są konieczne do osiągnięcia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).
W przypadku spełnienia któregokolwiek z powyższych wymogów, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny poza cross-financingiem.
Pytanie 3
Czy obowiązuje minimalna liczba osób z niepełnosprawnością ruchową w placówce, która uzasadnia montaż windy?
Odpowiedź 3
Nie.
Pytanie 4
Czy w przypadku utworzenia w szkole nowego gabinetu psychologiczno-pedagogicznego „od zera”, z którego będą korzystać głównie uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dopuszczalny jest zakup niezbędnego wyposażenia pedagoga, np. biurka i komputera?
Odpowiedź 4
Tak, w przedstawionej sytuacji możliwy jest zakup wyposażenia gabinetu.
Pytanie 5
Czy można zrealizować działania dla uczniów z doświadczeniem migracji?
Odpowiedź 5
Tak, przykładem może być wsparcie w przyswajaniu języka polskiego dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym.
Pytanie 6
Czy w przypadku realizacji działań z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji dla wszystkich uczniów (nie tylko dla uczniów ze specjalnymi potrzebami), grupą docelową mogą być wszyscy uczniowie szkoły?
Odpowiedź 6
Tak, zajęcia dotyczące przeciwdziałaniu dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność lub szczególne potrzeby edukacyjne i rozwojowe mogą być skierowane do wszystkich uczniów szkoły.
Pytanie 7
Czy projektem trzeba objąć wszystkich nauczycieli i dyrekcję placówki?
Odpowiedź 7
Nie. Nie ma takiego obowiązku.
Należy pamiętać, że zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym „Kompleksowość wsparcia” w projekcie należy zaplanować kompleksowe działania obejmujące łącznie:
1) wsparcie nauczycieli w zakresie metodyki pracy z uczniami
z niepełnosprawnościami, szczególnymi potrzebami edukacyjnymi
i rozwojowymi lub podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy i identyfikacji potencjalnych problemów rozwojowych;
2) wsparcie uczniów z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi (z wyłączeniem uczniów zdolnych) w zakresie indywidualnych potrzeb edukacyjnych
i rozwojowych;
3) zajęcia dla uczniów dotyczące przeciwdziałaniu dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność lub szczególne potrzeby edukacyjne
i rozwojowe,
4) pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów.